Rekomendowane książki

Beckwith H., Sprzedać niewidzialne, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.

Autor pokazuje w jaki sposób specyfika usług względem towarów determinuje sposób prowadzenia działań marketingowych. Tak naprawdę sprzedaż usług które są niematerialne jest dużym wyzwaniem ponieważ ludzie nie mogą ich dotknąć, porównać, zmierzyć itd. W dodatku usług w przeciwieństwie do towarów nie można magazynować. W związku z tym ogranicza to pole manewru dotyczące polityki cenowej. Usługi nie można przechować do czasu aż jej cena pójdzie w górę. W książce pokazano jak właściciele firm usługowych stosując odpowiednie działania mogą przełamać obiekcję klientów i zdobyć ich zaufanie.

Birkenbihl V. F., Sygnały ciała : podstawy komunikacji niewerbalnej dla trenerów i ludzi sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1998.

Ta książka stanowi dobry wstęp do poznania mowy ciała. Celowo użyłem słowa wstęp, ponieważ na podstawie jednej książki nie da się nauczyć komunikacji niewerbalnej, negocjacji.

Carnegie, D., Jak przestać się martwić i zacząć żyć, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2010.

Inspirująca książka pomagająca zarządzać właściwie czasem. Zawiera bardzo interesujące spostrzeżenia na temat życia, zmartwień oraz pokonywania trudności. Jest to książka dla każdego niezależnie czy jest przedsiębiorcą, pracownikiem etatowym, studentem, bezrobotnym czy też emerytem.

Dearlove D., Biznes w stylu Richarda Bransona. 10 tajemnic twórcy megamarki, Wydawnictwo Regan Press, Gdańsk 2009.

Książka poświęcona Richardowi Bransonowi twórcy Virgin Group. Pokazano jego nietypowe podejście do tworzenia biznesu. Branson uważa, że kluczem do sukcesu są współpracownicy. Najważniejszą i strategiczną czynnością jest dla niego znajdowanie, motywowanie pracowników, ponieważ to oni decydują o sukcesie lub porażce przedsięwzięcia. Pod marką Virgin stworzył konglomerat kilkudziesięciu firm takich jak na przykład linie lotnicze, telefonia komórkowa, stacje radiowe, produkcja napoi, sprzedaż muzyki.

Carroll P. B., Mui C., Lekcje warte miliardy dolarów. Niewybaczalne porażki biznesowe i co z nich wynika. Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2010.

Książka pokazuje w jaki sposób znane wielki firmy zaprzepaściły swoją szansę i straciły pozycję dominującą. Na przykładach pokazano błędne decyzje marketingowe takie jak na przykład, poszerzanie rynku, wchodzenie na rynki poboczne, zmiana polityki doprowadzająca do rozmycia marki i utraty pozycji konkurencyjnej czy też zbyt późne wprowadzenie nowych rozwiązań.

Gallo C., Steve Jobs sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością, Wydawnictwo Znak litera nova, Kraków 2011.

Książka pokazuje w jaki sposób Steve Jobs przygotowywał się do wprowadzenia nowego produktu. Ciekawe jest to ile czasu poświęcał na przygotowanie prezentacji nowego produktu, etapy przygotowań oraz jego podejście do wykorzystywania PowerPointa.

Kim W. C., Mauborgne R., Strategia Błękitnego Oceanu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2005.

Książka pokazująca w jaki sposób zdystansować wobec konkurencji i uniknąć morderczej walki o klientów. Więcej na ten temat napisałem we wpisie pod tytułem: Pływaj po błękitnych oceanach, czyli oderwij się od konkurencji.

Kyosaki R. T., Lechter S. L., Bogaty Ojciec Biedny Ojciec, Instytut Praktycznej Edukacji, Osielsk 2010.

Kyosaki R. T., Lechter S. L., Kwadrat Przepływu Pieniędzy, Instytut Praktycznej Edukacji, Osielsk 2001.

Autor którego chyba nie trzeba przedstawiać. Pokazana jest jego filozofia dotycząca bogactwa. We wszystkich swoich książkach podkreśla konieczność tworzenia dochodu pasywnego, aby uniezależnić się od pracy na etacie. Tak naprawdę nie wiadomo na czym naprawdę zrobił pieniądze. Niektórzy twierdzą, że osiągnął dochód pasywny, ale nie dzięki swojej wiedzy tylko zarabiając na wiedzy tzn. sprzedając książki, gry, szkolenia na temat tworzenia dochodu pasywnego. Uważam, że jego książki momentami zbyt upraszczają rzeczywistość biznesową i nie zawsze jego rady da się wykorzystać w Polsce. Mimo tego jego książki są bardzo interesujące i uczące.

Levinson, J. C., Marketing partyzancki, PWE, Warszawa 1998.

Autor pokazuje w jaki sposób nietypowo i skutecznie promować swoją działalność dysponując niewielkimi środkami finansowymi. Czytelnik dowie się między innymi jak pisać reklamy. Jak minimalizować ich koszty podejmując współpracę z firmami które nie stanowią dla nas konkurencji.

Morita A., Reingold E. M., Shimomura M., Made in Japan: Akio Morita i Sony, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996.

Książka współautorstwa Akio Mority – twórcy koncernu Sony. Autorzy pokazują mentalność japońskich managerów, ich podejście do klientów, oferowanych produktów, pracowników. Pokazują w jaki sposób przyjęta filozofia działania przyczyniła się do sukcesu firmy i zdystansowaniu konkurentów.

Mućko, P., Sokół, A., Jak założyć i prowadzić własną firmę. Praktyczny poradnik z przykładami, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014.

Podręcznik zawiera praktyczne porady dotyczące zakładania firmy, wyboru formy opodatkowania, wyboru formy prawnej. Pozycja przydatna dla osób które planują założenie działalności gospodarczej, ale kompletnie nie wiedzą jak się za to zabrać.

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.

Ries A., Triumf i klęska dot comów, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.

Ries A., Trout J., 22 niezmienne prawa marketingu, PWE, Warszawa 2000.

Oprócz tego, że działania marketingowe wymagają kreatywności wymagają także stosowania określonych zasad. Podobnie jak w naukach ścisłych, w marketingu panują prawa. Właściciele i marketerzy którzy ich nie znają doprowadzają często do klęski produktu. Książkę polecam szczególnie wyznawcom praktyki. Mam tutaj na myśli osoby wyznające zasadę “po co mi studia oraz nauka teorii i tak wszystkiego nauczę się w praktyce”.  Uważam, że dobra praktyka wymaga poznania teorii. Jeżeli lekarze kierowaliby się powyższym rozumowaniem byłoby wiele niepotrzebnie wyciętych narządów, same źle przeprowadzone operacje, ponieważ nikt by się nie uczył teorii. Liczyłby na to, że wszystkiego nauczy się w praktyce. Niezależnie czy mówimy o lekarzu, inżynierze, marketerze to każdy z tych zawodów jeżeli ma być wykonywany sumiennie musi być podbudowany solidną teoria.  Dopiero wtedy można brać się za zdobywanie praktyki.

Spector R., Amazon.com. Historia przedsiębiorstwa, które stworzyło nowy model biznesu, Wydawnictwo K. E. Liber 2000.

Książka opisuje zmagania Jeffa Bezosa tworzącego księgarnie internetową Amazon.com. Pokazuje jego filozofię marketingową w zakresie promocji oferowanych produktów i ich dystrybucji.

Hongbing S., Wojna o pieniądz. Prawdziwe źródła kryzysów finansowych,  Wydawnictwo Wektory, Kobierzyce 2010.

Autor książki dokonuje interesujących analiz dotyczących problemów takich jak m. in.

– Jak jest wspólna geneza wojen: wojna secesyjna, wojny światowe, wojna w Zatoce Perskiej?
– Komu zależy aby ludzie nie gromadzili złota?
– Dlaczego musiał zginąć Lincoln i Kennedy?

Hongbing pokazuje, że tak naprawdę klucz do odpowiedzi na te pytania leży w dążeniach wąskiej grupy ludzi do kontroli emisji waluty.