Pływaj po błękitnych oceanach, czyli oderwij się od konkurencji

Koncepcja Strategii Błękitnego Oceanu została stworzona przez Kima i Mauborgne i opisana w książce pod tytułem: Strategia Błękitnego Oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Polega ona na stworzeniu nowej przestrzeni rynkowej i dzięki temu na skuteczne oderwanie się od konkurencji, poprzez zaproponowaniu klientom innowacyjnych rozwiązań, jednoczesne wyróżnienie swojej oferty i obniżenie kosztów.

Autorzy „Strategii Błękitnego Oceanu” twierdzą, że jedyną skuteczną metodą dla przedsiębiorstwa jest poszerzenie granic rynku na którym ono funkcjonuje i doprowadzenie dzięki temu do sytuacji w której problem konkurencji straci na znaczeniu. Wiele przedsiębiorstw angażuje się w otwarte konkurowanie w pogoni za zyskiem. W czasach drapieżnej walki o klientów, wynikiem takiego konkurowania jest jedynie “czerwony ocean” w którym znajdują się rywale walczący zaciekle i wyniszczający się przez wojny cenowe. Kim i Mauborgne twierdzą, że podczas, gdy większość firm konkuruje w takich czerwonych oceanach, strategia ta jest coraz mniej skuteczna. Twierdzą, że firmy, które osiągną wiodącą pozycję w przyszłości odniosą swój sukces nie dzięki zwycięstwu na konkurentami, lecz przez stworzenie “błękitnych oceanów” czyli mówiąc inaczej – bezspornej przestrzeni rynkowej. „Błękitne Oceany” oznaczają branże dziś nieistniejące. To nieznana przestrzeń rynkowa. W poznanych już tzw. „Czerwonych Oceanach” granice branży są określone i przyjęte, a reguły gier konkurencyjnych znane. Tutaj firmy starają się prześcignąć swoich rywali i zagarnąć większą część istniejącego popytu. W miarę jak przestrzeń rynkowa staje się coraz bardziej zatłoczona, perspektywy zysku i wzrostu są coraz bardziej ograniczone. Niektóre „Błękitne Oceany” są kreowane poza istniejącymi granicami branż, jednak większość jest tworzona z części „Czerwonych Oceanów” poprzez rozszerzanie granic istniejących branż.

Doskonałym przykładem „Czerwonego Oceanu” jest sektor bankowy. Banki konkurują wprowadzając jeden po drugim coraz nowsze usługi. Jest to dla nich warunek konieczny niewystarczający, aby funkcjonować na rynku. W dobie rozwoju e-usług każdy bank prześciga się w oferowaniu coraz nowszych rozwiązań z zakresu bankowości elektronicznej. Z kolei Bank Pocztowy oprócz oferowania standardowych usług poszedł w zupełnie odwrotnym kierunku to znaczy w kierunku usług offline. Bank Pocztowy stworzył swój własny „Błękitny Ocean”. Zaoferował Konto Nestor, adresowane do emerytów i rencistów, które zdobyło nagrody jak np. „Laur Klienta 2010”. W ramach Konta Nestor Bank oferuje bezpłatne prowadzenie konta oraz bezpłatne wpłaty i wypłaty w placówkach Poczty Polskiej. Ponadto bank oferuje bezpłatną usługę pod nazwą zlecenie zapłaty. Pozwala ona klientom banku na wskazaniu kwoty wypłaty oraz miejsca wypłaty środków z rachunku, które zostaną dostarczone przez listonosza. Wykorzystał swoją mocną stronę jaką jest rzesza klientów korzystających z usług Poczty Polskiej. Przygotował specjalną ofertę z myślą o grupie która była przez długi czas niedoceniana przez marketerów.

Kim, W. C., Mauborgne, R. (2005). Strategia Błękitnego Oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń
rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Wydawnictwo MT Biznes: Warszawa.

Comments are closed.

This entry was posted on Sunday, May 15th, 2016 at 16:02 and is filed under biznes, książki. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.