Jak zyskać przewagę konkurencyjną, czyli co mnie spotkało ostatnio w Radomiu?
Zazwyczaj im większa speluna tym wyższe ceny i jednocześnie większe tłumy kłębią się w środku. Zanim skorzystam z lokalu w nowym miejscu szukam informacji w Internecie. Po co ryzykować. Robię co mogę, aby zminimalizować ryzyko nieudanego zakupu.
Kiedy byłem ostatnio na wykładach w Radomiu trafiłem do Restauracji Olivio. Wybrałem ją dzięki opiniom pochodzącym z jednego z portali umożliwiającego dodawanie opinii o kawiarniach, restauracjach. Lokal miał w portalu sporo wysokich not.
Moje pierwsze wrażenie po wejściu do lokalu to bardzo zadbany wystrój, spokój, żadnego zgiełku w środku, brak nastawianych szpargałów. Swoją drogą nie wiem co przyświeca niektórym restauratorom którzy zapełniają przestrzeń jakimiś gratami – a to jakieś przedmioty wyjęte z muzeum, a to jakieś kanistry na benzynę wiszące nad głową, wiszące fartuchy wyjęte z lamusa – tzw. instalacja. Celowo piszę tzw. instalacja, ponieważ to słowo jest często głupio używane w celu określenia impresji artystycznej. Denerwuje mnie to sformułowanie.
Wracając do spostrzeżeń z restauracji Olivio. Wnętrze było czyste pod względem formy i nie tylko formy. Jednym słowem bez zarzutu. Łazienka schludna, armatura i glazura ok. Tak… tak łazienka dużo mówi o lokalu. Widząc paskudną łazienką, aż boję się pomyśleć co się dzieje w kuchni.
Wracając do wizyty w restauracji Olivio, wszystko było ok., jedzenie bez zarzutu, ceny też bez zarzutu. Chciałem wyrazić uznanie personelowi lokalu. Nie zdążyłem ponieważ to co mnie spotkało bardzo mnie zdziwiło. Zostałem poproszony o wypełnienie krótkiego kwestionariusza. Składał się dosłownie z kilku pytań. Swoją drogą cała sztuka przygotować krótki kwestionariusz dający jednocześnie treściwe odpowiedzi na nurtujące pytania. To się nazywa odpowiednie zarządzanie marketingowe – pytania, badania klientów prowadzone w celu uzyskania informacji zwrotnej. Dzięki temu wiedzą co klienci cenią, w czym mają się poprawić. W Polsce firmy usługowe naprawdę rzadko pytają klientów o opinie. Wyjątkiem są tutaj firmy prowadzące sprzedaż na odległość, czy też firmy z branży edukacyjnej. Dzięki temu więcej firm mogłyby zyskać przewagę konkurencyjną. Moje uznania dla Restauracji Olivio z Radomia. Usługodawcy uczcie się od niej.
Zobacz mój poprzedni wpis dotyczący badań marketingowych.