Jak znaleźć sprzymierzeńców i zmniejszyć koszty reklamy?

Nie sztuką jest wydać pieniądze na reklamę. Szczególnie dla początkujących przedsiębiorców ze skromnym budżetem reklamowym rozwiązaniem może znalezienie odpowiedzi na pytanie kto dostarcza produkty lub usługi komplementarne (czyli uzupełniające) dla naszych klientów. Chodzi o poszukanie firm, instytucji z którymi nasza firma mogłaby wspólnie prowadzić akcję promocyjną. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie kto ma taką samą grupę docelową jak ja i jakich innych niekonkurencyjnych produktów potrzebują moi klienci. Zanim znajdziemy sprzymierzeńców najpierw musimy mieć jasno określone segmenty klientów. Inaczej mówiąc musimy wiedzieć co charakteryzuje naszych klientów. O segmentacji klientów pisałem tutaj.

Celem znalezienia firm mających ofertę komplementarną jest podjęcie z nimi promocji krzyżowej. My będziemy polecać ofertę danej firmy, a ta firma będzie polecać nasze produkty. Posłużmy się przykładem kwiaciarni. Jednym z jej segmentów są osoby organizujące śluby i wesela. Kupują kwiaty aby udekorować Kościół czy też miejsce w którym odbędzie się wesele. Znając profil klienta należy się zastanowić czego jeszcze mogą potrzebować osoby planujące wesele. Jest duże prawdopodobieństwo że będą potrzebowały skorzystać z usług fotografa, kosmetyczki, fryzjera. Osoby te będą potrzebowały odpowiedniego ubioru, biżuterii. Wiele tych osób może potrzebować zaproszeń ślubnych, skorzystać z pomocy dietetyka. Zatem grupa firm, która ma tych samych klientów jest bardzo duża. Są to między innymi:

Osoby tworzące zaproszenia ślubne, salony jubilerskie, fotografowie, firmy oferujące suknie ślubne, garnitury, dodatki odzieżowe, firmy wynajmujące limuzyny, cukiernie, sklepy sprzedające towary które mogą służyć jako prezenty ślubne, konsultanci ślubni (tak zwani „wedding plannerzy”), salony fryzjerskie i kosmetyczne, biura turystyczne, hotele, SPA (wiele par rozważy podróż poślubną), producenci mebli (młodzi muszą się jakoś urządzić), itd.

Wymieniłem firmy mające tą samą lub bardzo pokrywającą się grupę docelową co wyżej wspomniana kwiaciarnia. Kluczem jest tutaj zrozumienie kto jest naszą grupą docelową i znalezienie firm mających tą samą grupę docelową co my oferujących inne usługi lub towary uzupełniające się. Im więcej firm komplementarnych znajdziemy i się z nimi porozumiemy tym lepiej. Będziemy mogli działać z większym rozmachem, polecając swoje usługi wzajemnie, drukując wspólne karty rabatowe czy też wymieniając się linkami na swoich stronach internetowych.

Weźmy inny przykład. Napisałem poradnik pod tytułem Jak znaleźć i kupić mieszkanie? 

Wyróżniam dwie główne grupy odbiorców tego poradnika. Pierwszą z nich są młode osoby kupujące pierwsze mieszkanie. W tej grupie jest podgrupa osób która planuje ślub. Okazuje się, że potencjalnymi sprzymierzeńcami są te wszystkie wyżej wymienione firmy.  Tak na marginesie – w przypadku promocji w tej podgrupie bardzo pomocy jest Facebook i jego opcja dotarcia z reklamą do odbiorców niestandardowych (którzy zadeklarowali na swoim profilu zaręczyny, lub wspominają o przygotowaniach ślubnych).

Drugą grupą odbiorców mojego poradnika są osoby planujące kupno mieszkania w celach inwestycyjnych. Są to osoby zainteresowane tematyką oszczędzania. Kto ma taką samą lub podobną grupę docelową? Są to portale finansowe, strony dużych biur nieruchomości, porównywarki kredytów hipotecznych, księgarnie oferujące książki o oszczędzaniu, inwestowaniu, blogerzy polecający różne książki w programie partnerskim.

Gdzie szukać naszych sprzymierzeńców? Śledząc linki w sieci, można znaleźć witryny które posiadają linki do naszej witryny. Następnie należy sprawdzić do jakich innych witryn odsyłają strony które posiadają linki do naszej strony. Może się okazać, że odnalezione docelowo strony to nasi sprzymierzeńcy, którzy zabiegają o tą samą grupę odwiedzających co my. Można nawiązać z nimi kontakt i zaproponować możliwość współpracy. Powyższy pomysł cybernetycznego współdziałania opisał David Siegel w swojej książce Futuryzuj swoją firmę. Strategia biznesu w dobie e-klienta. W jaki sposób dokonać wspomnianej analizy linków? Można posłużyć się np. bezpłatnym narzędziem Google Search Console, które ma między innymi opcję sprawdzania linków prowadzących do Twojej strony.

 

 

 

Leave a Reply

This entry was posted on Saturday, May 12th, 2018 at 20:20 and is filed under reklama. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.