Jak przygotować dobrą prezentację?

Prezentację należy potraktować jako sprzedaż. Niezależnie od prezentowanego tematu musimy zachowywać się tak jakbyśmy chcieli sprzedać informacje czy też opinie dotyczące omawianego tematu. Podczas prezentacji musimy być przekonujący. Czytając z kartki lub ze slajdu trudno zainteresować słuchaczy omawianym tematem.

Należy unikać przeładowania slajdu informacjami. Prezentacja z Power Pointa powinna być tylko uzupełnieniem tego co chcemy powiedzieć, zademonstrować. Na slajdach należy zasygnalizować najważniejsze informacje.

Jeżeli mamy slajd z dużą ilością informacji to warto rozważyć zawarcie tych informacji na dwóch slajdach. Nie umieszczajmy na slajdach złożonych zdań. Wystarczą równoważniki zdań. Chodzi o to aby przy minimum tekstu zawrzeć potrzebne informacje.

Nie dodawajmy zdjęć czy też rysunków które nie wnoszą nic do omawianego problemu a tylko zabierają miejsce na slajdzie. Wiele osób na slajdach z dużą ilością tekstu dodaje zdjęcia, które powodują, że trudno ten tekst przeczytać. Należy się zastanowić czy plik graficzny który chcemy dodać jako ozdobę jest potrzebny. Często wstawione rysunki zabierają tylko miejsce, które można byłoby zagospodarować niezbędnymi informacjami. Jeżeli tekst jest za bardzo ściśnięty i nie da się go zaprezentować na dwóch stronach to należy zrezygnować z rysunku lub go zmniejszyć.

Pamiętajmy, że tekst inaczej wygląda w komputerze a inaczej podczas prezentacji „na ścianie”. W związku z tym zadbajmy o odpowiedni kontrast pomiędzy tłem a tekstem. Unikajmy podczas prezentacji czcionek z „ogonkami”. Do prezentacji najodpowiedniejsza jest prosta czcionka taka jak np. Arial lub Verdana. Postarajmy się odpowiednio zagospodarować cały slajd. Nie może być takiej sytuacji, że tekst jest zbity na połowie slajdu, a druga połowa slajdu jest pusta. Powyrównujmy tekst. Ujednolićmy na wszystkich slajdach rodzaj czcionki, kolor tła. Zadbajmy o kontrast pomiędzy tłem a czcionką.

Pamiętajmy o kontakcie ze słuchającymi. Trzeba mówić wyraźnie. Chodzi o to aby prezentować, a nie czytać. Warto zrobić próbę prezentacji. Podczas próby trzeba nagrać swój głos. To pozwoli poprawić płynność mowy. Dzięki temu będziemy wiedzieli, ile czasu potrzeba aby zaprezentować omawiany temat.

Przy okazji polecam bardzo ciekawą książkę autorstwa Carmine Gallo pod tytułem: “Steve Jobs: Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością”. Autor pokazuje bardzo ciekawe podejście i sposób przygotowywania Steve`a Joba prezentacji. Jobs prezentując nowe produkty firmy Apple był bardzo oszczędny w doborze slajdów. Traktował je jako tło dla własnych wypowiedzi.

Leave a Reply

This entry was posted on Saturday, May 28th, 2016 at 16:42 and is filed under kariera, zarządzanie czasem. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.