37 sposobów na nowy produkt

Ten wpis polecam wszystkim osobom które szukają pomysłu na biznes. Kiedyś znalazłem prezentację pod tytułem: „37 ways new products ideas”. Generalnie te pomysły możemy podzielić na dwie główne grupy. Pomysł może dotyczyć wprowadzenia nowej oferty. Pod pojęciem oferty mam na myśli produkt lub usługę. Pomysł może także dotyczyć wejścia na nowy rynek z dotychczasową lub nową ofertą. W sumie mamy cztery grupy rozwiązań, które zostały przestawione w poniższej macierzy nazywanej Macierzą Ansoffa.

 

 

 

 

 

Wielu osobom wydaje się, że aby wyróżnić się od konkurentów i odnieść sukces na rynku należy wprowadzić zupełnie nową ofertę. Nie jest to konieczne, aby odnieść sukces rynkowy. Nowa oferta może być tylko modyfikacją tego co już istnieje na rynku. Rzadko kiedy udaje się wprowadzić zupełnie coś nowego. Nowa oferta może dotyczyć produktu lub usługi ulepszonej lub zmodyfikowanej względem wcześniejszych ofert. Nowa innowacyjna oferta nie musi opierać się na zupełnie nowym produkcie. Może dotyczyć np. nowego sposobu dystrybucji czy też nowego opakowania. Poprzez odjęcie lub dodanie składowych oferty można uzyskać nowy produkt. Tak było np. w przypadku linii lotniczych Ryan Air. Odjęli pewne udogodnienia które nie były aż tak istotne dla niektórych turystów np. lepiej dostępne lotniska, usługi dodatkowe takie jak np. catering, możliwość zabrania większego bagażu itd. Dzięki temu zredukowali koszty i mogli zaproponować klientom niższe ceny biletów niż tradycyjni przewoźnicy.

Można także stworzyć nową ofertę przez dodanie pewnych składników. Najprościej można to zrobić kooperując z innymi firmami które nie są naszymi konkurentami. Należy się zastanowić z kim mogę podjąć współpracę aby prowadzić wspólne działania promocyjne. Czyli mówiąc inaczej kto posiada ofertę komplementarną względem mojej oferty, kto posiada tą samą grupę docelową. Na przykład będąc producentem mebli przed podjęciem działań promocyjnych należy zastanowić się kto jest dostawcą dóbr komplementarnych do tej samej grupy klientów.

Popularnym rozwiązaniem na wdrożenie nowej oferty jest tworzenie produktów wykonanych w sposób ekologiczny np. np. domy ekologiczne z gliny i słomy, meble biodegradowalne, ubrania z wodorostów.

Jednym z rozwiązań na wyróżnienie swojej oferty jest stworzenie nowej wersji opakowania wyróżniającej produkt oraz ułatwiające życie konsumentom. Może to być opakowanie biodegradowalne, albo też opakowanie które ma dodatkowe funkcje. Na przykład Coca-Cola wprowadziła do sprzedaży nowe butelki, których naklejkę w kilku ruchach można zmienić w kokardę. Z kolei firma produkująca piwo Żywiec wprowadziła opakowania swojego produktu, informujące konsumenta o optymalnym stopniu schłodzenia.

Stworzenie nowej oferty może też dotyczyć wprowadzenia dotychczasowego produktu w wersji mini. Przykładem może być oferta firmy Lisner: „Śledzik na raz”, czy też oferta producentów kosmetyków którzy oferują swoje produkty w wersji mini adresowane do podróżujących.

Innym sposobem na stworzenie nowej oferty jest umożliwienie klientom stworzenie wyróżniającego się produktu według dostarczonego przez nich pomysłu. Przykładem może być serwis Cupsell.pl. Pozwala on swoim użytkownikom na projektowanie  własnych grafik na koszulki. Po założeniu konta każdy może założyć własny sklep, w którym można sprzedawać koszulki z własnymi nadrukami. Nadrukiem na koszulkach wykonanym według projektu użytkowników zajmuje się serwis. Użytkownik otrzymuje prowizje za swój projekt od każdej sprzedanej koszulki. Różni producenci oferują przedmioty takie jak np. telefony czy też sprzęt AGD z wzorami czy też kolorystyką zaprojektowaną przez konsumentów.

Druga grupa strategii dotyczy nowych zastosowań dotychczasowych produktów lub zaoferowania ich innej grupie docelowej. Przykładem mogą być meble z palet. Projektanci tworzą coraz nowsze produkty przy wykorzystaniu palet: kanapy półki, stoliki, altanki, ławki, huśtawki itd. Innym przykładem tej strategii jest oferowanie loftów. Niektórzy developerzy adaptują pomieszczenia w starych budynkach takich jak fabryki czy też magazyny na luksusowe mieszkania.

Przykładem tej strategii jest tworzenie nowej odmiany dotychczasowego produktu dla nowej grupy docelowej. Przykładem może być napój „Frugo”. Zmieniono skład oraz opakowanie produktu który wcześniej adresowany był dla małych dzieci i zaproponowano go nastolatkom. Innym przykładem może być oferta leasingu konsumenckiego. Osoby które nie chcą posiadać samochodu i  potrzebują go doraźnie mogą skorzystać z oferty banku Raiffeisen Polbank i wydzierżawić na rok lub dwa samochód bez angażowania własnych środków. Wcześniej oferta leasingu dostępna była tylko dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Teraz bank zaoferował ofertę dla osób które nie prowadzą firmy. Nie muszą one brać kredytu ani angażować własnych środków. Jednocześnie mogą korzystać z nowego samochodu.

Strategię tą stosuje też np. firma BIC, która oferuje bardzo szeroką gamę produktów piśmienniczych, maszynek do golenia oraz zapalniczek. Cały czas poszerza ofertę produktową operując na dotychczasowym rynku i wchodząc jednocześnie na nowe rynki.

P. S. Przy okazji zapraszam na podcast który nagrałem kiedyś z Sebastianem Sulmą pod tytułem: Jak zwiększyć sprzedaż towaru lub usług?

4 Responses to “37 sposobów na nowy produkt”

  1. Businessman Says:

    Ciekawe podejście. Interesujący tekst dobrze się czyta.

  2. Badania rynku Says:

    Świetny wpis – właśnie czegoś takiego szukałem! Tematyka badań rynku jest bardzo zajmująca, a Twoje analizy dot. wstrzelenia się w nisze rynkowe i stosowanie w tym zakresie strategii ładnie się w to wpisują. Dzięki również za polecenie samej prezentacji „37 ways new products ideas” oraz podcastu – są to zapewne równie interesujące materiały, jak powyższy artykuł.
    Pozdrawiam!

  3. tomek Says:

    Cieszę się że materiał się podoba.

  4. Jakub K. Says:

    Cablemods – firma oferująca możliwość przygotowania własnych kabli komputerowych. Od możliwości wybrania koloru, poprzez fakturę, długość, materiał wykonania. Tak zaprojektowane kable przez użytkownika firma zleca do wykonania i dopiero wysyła użytkownikowi. Wyróżniła się wśród innych firm, które oferowały gotowy produkt.

Leave a Reply

This entry was posted on Sunday, April 2nd, 2017 at 23:06 and is filed under pomysł na biznes. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.